Szukaj na tym blogu / Search the blog

sobota, 27 lipca 2013

Wszystko zaczęło się od dziadka Jana

Chciałem aby marzenie mojego taty wreszcie zaowocowało. Zabrałem się za to dopiero  w 2008 roku, kiedy to przeglądając stare dokumenty u mojej mamy, natknąłem się na Akt Urodzenia mojego dziadka (a jej Ojca) Jana Wizły.


Było tam napisane, że Jan Wizła urodził się 7 czerwca 1910 roku w Radomicach. Ochrzczony został 8 czerwca 1910 roku w par. św. Jana Chrzciciela w Czerniejewie.

Informacja jak na początek poszukiwań bardzo pomocna.

Postanowiłem odwiedzić rodzinne strony mojego dziadka i może dowiedzieć się jakichś ważnych szczegółów.

Radomice, to taka mała wioska nie opodal Czerniejewa. Kilka chatek na krzyż. Wjechałem do Radomic i po chwili z nich wyjechałem. Z braku informacji cofnąłem się do parafii w Czerniejewie. Odwiedziłem kościółek w którym mój dziadek był chrzczony i wykonałem pamiątkową fotografię.



Następnie odwiedziłem plebanię. Tam dowiedziałem się, że wszystkie dane typu księgi urodzeń, ślubów i zgonów przed rokiem 1945,dostępne są w Archiwum Archidiecezjalnym w Gnieźnie. I tam też muszę szukać moich przodków.

Parafia niestety posiadała i posiada nadal księgi teraźniejsze, tzn. takie które obejmują lata 1945 – do czasów obecnych.

Po otrzymaniu takich  wiadomości, tego samego dnia wybrałem się jeszcze do AA w Gnieźnie.

Tam przejrzałem kilka wpisów w księgach ale niestety nie znalazłem informacji o moim dziadku. Pierwszą informację, którą znajduję jest wpis o zawartym ślubie przez jego Ojca.

Cytuję:
„Antoni Wizła (kawaler) z Czerniejewa (24 lata), ur. 17 czerwca 1882 r., dnia  4 listopada 1906 roku zawarł związek małżeński z Ludwiką Pagórkową (panną) z Radomic (21 lat) ur. 23.08.1885 roku.”
W rubryce rodzice widnieje: „ rodzice Antoniego – Wawrzyn Wizła i Józefa Czerniak, rodzice Ludwiki -  Ignacy Pagórek i Wiktoria Strzeszyńska”

Kilka kartek wcześniej trafiam na kolejny wpis tego samego nazwiska.
„Wawrzyn Wizła (wdowiec) z Radomic (64lata) dnia 13 sierpnia 1905 roku zawarł związek małżeński z Marianną Pieczyńską (wdową) z Czerniejewa (55lat).”
Kolejna informacja dotyczy rodziców oraz poprzedniego małżeństwa Wawrzyna Wizły.
„poprzednia żona Wawrzyna – Józefa Czerniak, rodzice – Mateusz Wizła i Katarzyna Ratayszczak. Parafia Grodziszczko (wpis 4/1837)”

Bardzo pomocną stroną w poszukiwaniach jest: 
http://poznan-project.psnc.pl/
Znalazłem tam kilka wpisów dotyczących moich przodków.
Jest to baza małżeństw z Wielkopolski obejmująca lata 1800 -1899

Podniecony tym znaleziskiem (że udało mi się znaleźć dwie ważne osoby w linii mojego dziadka) szukam dalej. Niestety bezowocnie. Nie znajduję już żadnych wpisów w księgach. Jako laik przerywam te poszukiwania na parę lat (jak się później dowiaduję). I to był mój błąd.

Kolejne próby odwiedzenia archiwum w Gnieźnie kończą się informacją o remoncie i nie wiadomym terminie oddania AAG do użytku publicznego.


Czas płynie na moją niekorzyść, ponieważ archiwum zamknięte jest przez (nie pamiętam już dokładnie) ok. 3-4 lat. W tym okresie moje poszukiwania rodziny Wizłów muszę „zaszufladkować”.

1 komentarz:

  1. Urodził się w 1910r., a ochrzcili go w 1907? :)

    Pozdrawiam
    Martyna :)

    OdpowiedzUsuń